کد مطلب:137455 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:145

فدک، وسیله ای برای احقاق حق
مطالبه كردن فدك، وسیله ای بود برای رسیدن به این هدف (و آن اثبات و تقویت ولایت و خلافت علی علیه السلام بود). و گرنه فاطمه علیهاالسلام به فدك و مانند آن نیازی نداشت؛ زیرا دنیا و هر آنچه در اوست در نظر


آل محمد صلی الله علیه و اله ناچیز و بی ارزش بوده است.

فاطمه علیهاالسلام قبل از مخاصمت و به محاكمه كشیدن خلیفه، شخصیت او را كاملا می شناسد، چون پدرش آنچه را بعد از خود، به فاطمه و شوهرش و فرزندانش واقع می شد از پیش خبر داده بود! و خود زهرا علیهاالسلام نیز در آخر خطبه فدكیه اش به این علم و آگاهی تصریح فرموده است: «من آنچه را باید بگویم گفتم، با این كه به خوبی می دانم ترك یاری حق با گوشت و پوست شما آمیخته و عهدشكنی قلب و دل شما را فراگرفته است».

پس فاطمه، فدك را برای فدك نمی خواست، بلكه فدك را برای ولایت و محكم كردن پایه حق علی علیه السلام در رابطه با خلافت و جانشینی مطالبه می كرد. او می خواست به تمام مردم بفهماند كه این حق، ركنی از اركان اسلام است، ولی این مسأله خیلی برایش مهم نبود كه شوهرش در آینده به خلافت برسد یا نه، بلكه مهم این است كه این حق شناخته شده و هر كس كه به خدا و نبوت محمد صلی الله علیه و اله ایمان دارد به ولایت و حق علی نیز باید ایمان داشته باشد».

خطبه ی دوم زهرا علیهاالسلام در حضور زنان مهاجر و انصار بود، آن حضرت فرمودند: «بخدا سوگند، شب را به صبح رساندم در حالی كه دنیای شما را دوست ندارم و از مردان شما بیزارم، چه بد و زشت است عذاب و سخط خداوند، كه آنان به خاطر غصب خلافت برای خویش پیش فرستادند و به عذاب همیشگی گرفتار شدند. نفرین بر این مكاران و دور باشند از رحمت خدا این ستمكاران. به خدا علی را نپسندیدند، چون سوزش تیغ و تیزی شمشیر او را چشیدند، و


بی اعتنایی او به مرگ در بستر و پایداری او را دیدند، و مشاهده كردند كه با دشمنان خدا نمی سازد. و به خدا سوگند، اگر خلافت را به دست با كفایت علی سپرده بودند، هر كس كه از راه راست منحرف می شد، علی او را برگردانده و هدایتش می نمود».